Головне управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області надає рекомендації щодо основних санітарно-гігієнічних вимог безпеки використання комп’ютерної техніки в закладах освіти.
У сучасному світі застосування засобів інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі є важливим фактором, але використання комп’ютера при недотриманні мінімальних вимог безпеки, супроводжується впливом на функціональний стан організму, психічне здоров’я та працездатність учнів. Головним джерелом несприятливого впливу на здоров’я користувачів персонального комп’ютера є монітор, тому мінімізація шкідливого впливу комп’ютерів на дитячий організм та його психіку є одним із важливих завдань, яке повинне стояти перед навчальними закладами.
Поряд з візуальними ергономічними параметрами (знижений контраст та мерехтіння зображення, дзеркальні бліки від екрану) небезпеку становить електромагнітне випромінювання, електростатичне поле, акустичний шум.
Але, джерелом електромагнітного випромінювання можуть бути також і інші складові апаратури: системний блок, схеми управління та формування інформації на рідинно-крісталічних екранах.
Про механізми дії на організм електромагнітного випромінювання, доведено, що до його біологічної дії найбільш чутливими системами організму є нервова, імунна та ендокринна.
Підвищений ризик розвитку захворювань мають підлітки, які переживають пубертатний період, коли відбувається статеве дозрівання та розвиток вторинних статевих ознак. Особливо вразливими є особи, які вже мають функціональні захворювання та хронічну органічну патологію.
При недотриманні певних правил та норм під час роботи на комп’ютері, вищезазначені негативні фактори, які можуть бути потенційними джерелами небезпеки та викликати зміни у функціонуванні організму.
На сьогоднішній день основні санітарно-гігієнічні вимоги безпеки використання комп’ютерної техніки в закладах освіти регламентуються «Санітарним регламентом для закладів загальної середньої освіти» ,а саме ст.20,ст.22(з додатком 3),ст. 23,24,25,26,27.
Враховуюче те, що деякі загальноосвітні навчальні заклади використовують в навчально-виховному процесі застарілі моделі комп’ютерів, що мають відео-монітори на електронно-променевих трубках виникає необхідність проведення в них комплексних профілактичних заходів щодо запобігання шкiдливому впливу чинників, пов’язаних iз застосуванням комп’ютерної техніки та попередження виникнення відхилень у здоров’ї підростаючого покоління, найважливішими та найефективнішими з яких мають бути:
– заміна відео-моніторів старого зразка (в першу чергу сконструйованих на основі електронно-променевих трубок) на нові (модернізовані), оскільки в комп’ютерах останнього покоління використовуються засоби захисту;
– використання персональних комп’ютерів, що відповідають вимогам нормативних документів та сучасним загальновизнаним стандартам якості і безпеки, відповідно яким електромагнітне випромінювання не може перевищувати певних значень, тобто тих, що мають сертифікати якості;
– відповідність гігієнічним вимогам площі приміщень комп’ютерних класів, розміщення в них робочих місць, ергономічних параметрів персональних комп’ютерів та режиму праці учнів;
– забезпечення проведення моніторингових досліджень рівнів шкідливих фізичних та хімічних факторів на робочих місцях в комп’ютерних класах, з метою встановлення можливих відхилень від нормативу та проведення запобіжних заходів по усуненню відповідних недоліків.
Дотримання необхідних профілактичних заходів при використанні комп’ютерної техніки в навчальних закладах дозволить бути впевненим у безпеці навчального середовища та збереже здоров’я учнів.